De zingende barvrouw van Met het Mes op Tafel over de kunst van het beminnen. Minnares. Mylou Frencken wil het graag zijn. Op háár voorwaarden. Op háár manier. Openhartig onderzoekt ze de ‘Kunst van het Beminnen’ – inspiratie, lering en vermaak puttend uit grote en tragische minnaressen als Madame de Pompadour, Marilyn Monroe, Mata Hari en Monica Lewinsky. Ook van haar eigen valkuilen en struikelingen in de liefde maakt zij geen geheim.
Vroeger was een minnares een vrouw met macht, aanzien, glamour (en een paleisje). Maar waar was de liefde? Minnaressen van nu worden gezien als vrouwen voor wie de liefde vaak bestaat uit lust en lijden. Ze smachten en wachten op hun moment, dat nooit komt. Maar een minnares, vindt zangeres en cabaretière Mylou Frencken, is zoveel méér.
In haar nieuwe voorstelling geeft zij het woord haar ware betekenis terug. “Vrouwen emanciperen en feminiseren zich een slag in de rondte, terwijl ze ondertussen tegemoet blijven komen aan mannelijke fantasieën over verleidsters en femmes fatales. Voor mij is een minnares iemand die liefheeft vanuit een eigen behoefte, met vrouwelijke kracht, finesse en speelsheid. Wie wil nou géén goede minnares zijn?”
Van haar valkuilen en struikelingen in de liefde maakt Mylou geen geheim. Openhartig onderzoekt ze de kunst van het beminnen – inspiratie, lering en vermaak puttend uit grote en tragische minnaressen als Madame de Pompadour, Marilyn Monroe, Mata Hari en Monica Lewinsky. Minnares: Mylou Frencken wil het graag zijn. Op háár voorwaarden. Op háár manier.
Liedjes van Mylou Frencken (ook bekend als zingende barvrouw in de tv-quiz Met het Mes op Tafel en initiator van het Haarlemse Theater de Liefde) werden verschillende keren genomineerd voor de Annie M.G. Schmidt-prijs.
THEATERKRANT: ‘De ongekroonde koningin van het kleinkunstlied.’
NRC: ‘Wondermooi, van koesterend intiem tot onverwacht grappig.’